Dag 3: Reykjavik - Geysir - Gulfoss - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Peter Huntjens - WaarBenJij.nu Dag 3: Reykjavik - Geysir - Gulfoss - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Peter Huntjens - WaarBenJij.nu

Dag 3: Reykjavik - Geysir - Gulfoss

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Juli 2013 | IJsland, Reykjavik

Tijd voor actie. Vandaag zou de eerste dag worden dat er gelopen moest worden. Wat staat er voor de komende 2 weken namelijk op de planning? Vanuit Reykjavik nemen we de bus naar de Gulfoss watervallen, vanwaar we in 6 dagen naar Landmannalaugar zullen lopen, de hoogvlakte van IJsland doorkruisend. Vanuit Landmannalaugar zullen we vervolgens onze tocht verderzetten richting Skogar, maar zo ver zijn we nog niet, nu eerst met de bus naar Gulfoss.
Er waren 2 busorganisatie die richting Gulfoss reden. We verkozen de iets langzamere en duurdere bus van Reykjavik excursions, zo kregen we de mogelijkheid om nog even rond te lopen door het Thingvellir nationale park en bij de Geysir rond te kijken. Het Thingvellir nationale park ligt precies op de grens tussen de 2 continentale platen van Europa/Azie en de Amerikaanse plaat. Verder staat het park bekend als een goede duikspot. In de kloof tussen de 2 continentale platen wordt veel gedoken, niet zozeer dat het water lekker warm is maar meer vanwege het uitmuntende zicht in het door de lavastenen gefilterde water. Echter vandaag kwamen we niet om te duiken, maar om te lopen, dus werd er koers gezet richting Geysir.
Geysir/Strokkur, wat moet je ervan zeggen? Zeker een must see en heel mooi. Tikkie veel toeristen maar je moet toch een keer in je leven gezien hebben hoe kokend water opeens uit de grond omhoog kan spuiten.
Met de bus werd het laatste stukje afgelegd richting de Gulfoss waterval. Een waterval in de categorie: “daar wil je niet met een bootje in terecht komen”. Naast het bulderende water vonden we een mooi plekje om onze lunch te verorberen.
Tijd om te gaan lopen. Het einddoel van vandaag was al in zicht, namelijk de overkant van de Gulfoss waterval. Enige probleem, de eerst volgende brug ligt 10 km stroomafwaarts. Langs de Grand Canyon van IJsland lopen we richting het zuiden. Het weer is prima, misschien zelfs iets te warm, en het lopen gaat ook goed. Al vrij vlot bereiken we de brug waar we de rivier oversteken en aan onze ‘terugreis’ richting het noorden beginnen.
Begin van de avond bereiken we de oostzijde van de Gulfoss waterval. De eerst Real Turmat maaltijd verdwijnt snel n het mondje, dit Noorse legervoer is wel degelijk goed te eten. Nog even het vallene water aanschouwen om vervolgens warm de slaapzak in te kruipen.