Dag 5: Middle of Nowhere - Paradijs - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Peter Huntjens - WaarBenJij.nu Dag 5: Middle of Nowhere - Paradijs - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Peter Huntjens - WaarBenJij.nu

Dag 5: Middle of Nowhere - Paradijs

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

29 Juli 2013 | IJsland, Reykjavik

Vandaag gaan we verder waar we gebleven waren. De Russen op de fiets hebben toch definitief afstand van ons kunnen nemen. We komen nog een Duitser tegen die ook onderweg is naar Landmannalaugar, hetzij met een 4x4. We steken de rivier over die uiteindelijk de Haifoss waterval (foss = ijslands voor waterval) zal moeten vormen. De doorsteek is al een stuk meer challenging dan de beekjes een dag eerder, maar we weten het droog te houden.
Vlakbij de Haifoss komen we en Brit tegen die vanaf de andere kant over de weg met de auto is komen rijden. Hij is ietwat forser gebouwd en zit rustig een sigaret te roken. Ook hij is onderweg om hier en daar op een mooie plek zijn tent neer te zetten: “I like tenting”. Ja wij ook inderdaad. Nadat onze vriend zijn verhaal heeft vertelt over zijn ‘zet je tent op in de stortregen avontuur’ van de vorige dag, (en wij hem vertelt hebben dat we geen druppeen hebben gezien) besluiten we de waterval eens te gaan bekijken. Wow, wat is dit een gaaf stukje wereld. De waterval(len) is/zijn niet zo lomp groot als de Gulfoss, maar valt van een grote hoogte een schitternde vallei in. We laten onze tassen staan bovenop de klif en lopen via omweg de vallei in, richting de voet van de waterval. We proberen zover mogelijk de vallei in te lopen, totdat de rivier en de rotswanden ons tegenhouden. Nadat we wat foto’s gemaakt hebben lopen we terug om onze tassen te pakken en de tent te gaan opzetten beneden in de vallei. Onderweg komen we onze grote vriend de Brit weer tegen die ook de waterval van onderkant wil gaan bekijken.
Ik lig lekker in het gras te genieten van het uitzicht als ik langzaam afdwaal in mijn gedachten. Gelukkig blijft Steffan wel iets langer bij de les en spoort aan om toch maar even snel de tent op te gaan zetten. De tent staat nog niet recht of de waterval lijkt zich verplaatst te hebben tot recht boven onze tent, snel duiken we de tent in. Onze gedachten gaan uit naar onze Brit, die waarschijnlijk nog beneden aan de waterval staat en straks zijn tentje in de regen moet opzetten:)