Eerste week zit erop! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Peter Huntjens - WaarBenJij.nu Eerste week zit erop! - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Peter Huntjens - WaarBenJij.nu

Eerste week zit erop!

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Februari 2014 | Verenigde Staten, New York

Al meer dan een week in NYC en we leven nog steeds! Afgelopen week 'druk' bezig geweest met opstarten op het werk. Op vrijdagmiddag nog een nuttige meeting gehad met een student, Adam, die afgelopen zomer aan hetzelfde onderzoek gewerkt heeft. Adam is een heel aardige en enthousiaste gast en ik ben heel wat wijzer geworden over de onderzoeksdoelstellingen en de manier van werken op de onderzoeksafdeling waar ik de komende maanden zal doorbrengen. Het doel van mijn onderzoek is om MRI (tagging) data van het hart uit New York te gaan koppelen aan een computermodel uit Maastricht, om vervolgens patient specifiek een behandelingsmethode op te zetten voor bijvoorbeeld pacemaker therapie. Natuurlijk heb ik geen 10 jaar de tijd hier en zal ik me vooral moeten beperken tot een aantal MRI data op een goede manier in het model te stoppen en te kijken of er iets zinnigs uitkomt. Een leuke uitdaging, aangezien ikzelf nog zo ongeveer alles mag gaan uitzoeken. Gelukkig heeft Adam me een aantal namen en 'gebruiksaanwijzingen' gegeven van meerdere mensen gegeven voor MRI gerelateerde data, dat scheelt weer een hoop tijd en werk. Samen met Adam ben ik naar huis gelopen om aan het weekend te gaan beginnen. Hij vertelde me nog iets over de buurt, de verschillende ziekenhuizen aldaar, het zorgverzekeringssysteem in de US en ik heb ook antwoord op een vraag waarmee ik al een tijdje rondliep: Waar komt die stoom vandaag die hier en daar spontaan door een put of een gat in het wegdek naar buiten komt? Het blijkt inderdaad om stoom te gaan, afkomstig van de energiecentrales met bestemming een aantal wolkenkrabbers in manhattan om zo deze van warmte te voorzien. Mooi systeem!
Na wat gegeten te hebben besloot ik nog even richting Broadway/Times Square, omgetoverd tot Super Bowl Boulevard te lopen. Het is dan wel (typisch Amerikaans) commercieel geleuter, maar ach... zo vaak ben je ook niet in een stad waar de Super Bowl gespeeld zal worden. Na een overdosis aan lichtjes en TV schermen nog even Macy's ingelopen. Puur om eens te checken hoe groot die toko eigenlijk is. Roltrap na roltrap wist ik het bovenste gedeelte van de winkel te bereiken, tijd om weer naar huis te gaan. Thuis aangekomen had ik niet veel tijd om bij te komen want vanavond zou er nog gestapt worden samen met mijn huisgenoten. Als eerste gingen we naar de Van Diemens, 3 blokken verderop waar blijkbaar een feestje was voor 3de en 4de jaars medical students. Een hoop vrienden van mijn huisgenoten ontmoet, teveel om van iedereen de naam te onthouden:) Vraag me niet hoe het precies in elkaar zat, maar de drank was spotgoedkoop op het feest, hetgeen waarschijnlijk wel een eenmalige ervaring zal zijn in NYC. Toen het feest op het einde aanliep ben ik nog met Sean en Eugene naar een andere bar gegaan waar 2 vriendinnen van Sean waren. Geen idee waar we naar toe gingen, echter wel geleerd hoe je het hier werkt met de taxi in NYC. De bar waar we naartoe gingen was wel echt New York style, het lag in de wijk Chelsea en was 'verborgen' achter een koffiewinkeltje. Evenals de stijl vielen de prijzen hier ook in de categorie NY. Een drankje was genoeg, maar gezellig was het wel. Na het stappen natuurlijk nog een typische NY pizza slice en op naar huis met de metro!
The day after was toch wel een eerste lichte variant van een Hangover aanwezig. Een beetje 'frisse' buitenlucht zou me goed doen, dus snel mijn nieuwe renschoenen aangetrokken. Langs de East River ben ik tot Williamsbridge en terug gerend. Het was wel te vergelijken met een eerdere keer rennen 2 jaar geleden in Seoul, alleen stonden mijn longen nu niet in brand vanwege de smog, gelukkig. Wel was het flink wennen om weer een hard te lopen, echt lekker ging het nog zeker niet, nog vaker oefenen dus.
Smiddags ben ik nog met de tram (kabelbaan) naar Roosevelt Island geweest en vervolgens de metro genomen naar Central Park. Zowel Roosevelt Island (ligt in East River, mooi uitzicht op Manhatten) als Central Park waren erg gaaf. Hier kom ik zeker nog eens terug! Ik ga nu lekker slapen, morgen weer een nieuwe dag. Ik denk dat ik 's ochtend de ferry naar Staten Island neem en op de terugweg naar Chinatown ga waar een optocht is vanwege het Chinese nieuwjaar. En in de late middag is natuurlijk het belangrijkste sportevenement van de gehele VS: Super Bowl. Ik ben benieuwd!

  • 02 Februari 2014 - 09:42

    Marjo Huntjens:

    Fijn te horen dat het goed met je gaat.Zag al een foto langskomen op facebook van central park.
    nog even dan komt Sabine al. Je moet maar mailen wat ze moet meenemen. Gaat het ook goed met koken of eet je altijd buitenshuis,zoals volgens mij al die amerikanen doen. Ja dan ben je verplicht te rennen anders kun je een hele garderobe nieuw kopen.Misschien moet ik die zak met L arge klding maar bewaten,hahs. Wij gaan vandaag wandelen en naar de prins uitroeping in maastricht. Gisteren op de opendag gestaan was leuk. Gr marjo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New York

Peter

Actief sinds 21 Sept. 2013
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 7242

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 17 Juni 2014

New York

25 Juli 2013 - 14 Augustus 2013

IJsland

09 Juli 2012 - 24 Juli 2012

Balkan 2012

31 Maart 2012 - 22 April 2012

Study Tour Korea

19 Februari 2012 - 27 Februari 2012

Portugal Hike Winter 2012

29 Juni 2011 - 19 Juli 2011

Scandinavië 2011

Landen bezocht: